مرکز تصویربرداری پزشکی نگارازما

ماموگرافی دیجیتال

نگارآزما

ماموگرافی مرکز تصویربرداری پزشکی نگارآزما

ماموگرافی چیست؟

ماموگرافی یک عکس رادیوگرافی ساده از پستان و ابزاری برای کشف زودرس سرطان‌های غیرقابل لمس پستان است. ماموگرافی می‌تواند سرطان پستان را ده سال قبل از آن که قابل لمس شود، شناسایی کند. همه زنان چهل ساله و بیشتر باید هر دو سال یکبار ماموگرافی انجام دهند.

ماموگرافی همچنین روشی است که برای کنترل عمومی پستانها انجام می شود که انجام آن به همۀ زنان بین سنین ۴۰ تا ۷۴ سالگی با فواصل معین زمانی ارائه می شود. چنین معاینه فراگیری معاینه “غربالی” نامیده می شود. هدف از این معاینه کشف سرطان پستان است قبل از آنکه بیماری فرصت کند علائمی از خود نشان دهد.

کاربرد ماموگرافی 

– غربالگری بانوان  بالای 40 سال از نظر سرطان پستان
– ارزیابی بیمارانی که توده مشکوک در پستان دارند
– پیگیری درمان بیماران رادیوتراپی یا مستکتومی شده
– پیگیری پستان مقابل در فردی که یک سینه مبتلا به سرطان را برداشته

ماموگرافی دیجیتال

در ماموگرافی دیجیتال تصاویر اشعه ایکس بصورت فایل  دیجیتال کامپیوتری ذخیره می شود .  این تکنولوژی نسبت به ماموگرافی معمولی بسیار سودمند می باشد و به  متخصص رادیولوژی  امکان بزرگنمایی یا  تنظیم تیره ویا روشن کردن تصاویر جهت بررسی ناهنجاریهایی که بصورت معمول دیده نمی شود را می دهد .
با ذخیره کردن تصاویرماموگرافی بر روی CD امکان دسترسی آسان به تصاویر و نمایش آن در هر پایانه کامپیوتری در هر مرکز درمانی جهت مشاوره  و درمان را می دهد . تصاویر ماموگرافی دیجیتال در کمتر از 10 ثانیه آماده می شود درحالیکه در ماموگرافی معمولی بین 5 تا 10 دقیقه زمان می برد .

 

 

نحوه انجام ماموگرافی

نحوه انجام ماموگرافی بدین صورت می باشد که فرد در مقابل دستگاه ماموگرافی قرار میگیرد  تا بتوان  پستان بیمار را  بین دو صفحه دستگاه ماموگرافی قرار داد  . این دوصفحه جهت انجام تصویربرداری پستان را در حالت  کمپرس قرار داده و سپس با تاباندن  اشعه ایکس به بافت پستان , تصویرپستان  روی فیلم  ثبت  می شود . از هر دو پستان دو عکس گرفته می شود که یکی با فشردن پستان به صورت افقی و دیگری به صورت عمودی به دست می اید .

وقتی برای ماموگرافی مراجعه می کنید از اسپری یا لوسیون های ضد عرق یا پودر تالک در زیر بغل یا روی پستان استفاده نکنید زیرا آثار ناشی از آن به صورت رسوب کلسیم (میکروکلسیفیکاسیون) در عکس ماموگرافی دیده شده وتشخیص بیماری بصورت دقیق و صحیح انجام نمی شود .

نکته مهم پیش از انجام ماموگرافی

در صورت داشتن پروتز سینه حتما تکنولوژیست را مطلع نمایید  . تا از روش مناسب تصویر برداری استفاده شود
در هنگام ماموگرافی حتما تصاویر ماموگرافی قبلی را همراه داشته باشید زیرا برای تشخیص قطعی  , مقایسه ماموگرافی با تصاویر قبلی لازم است .

پشتیبانی نگارآزما
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در واتس اپ  پشتیبانی نگارآزما را انتخاب کنید
ما معمولاً در چند دقیقه پاسخ می دهیم